UCEROZ
home
about
catalog
artists
order
contact
UR 01 - PAPPELTALKS - ANDREA NEUMANN & IVAN PALACKY
60 copies of Tayio Yuden CD-R's in hand made interactive cover invented by Czech design group Hubero Kororo
Andrea Neumann - Inside piano
Ivan Palacky - amplified knitting machine Dopleta 160
recorded at Pappelallee 5, Berlin, September 3rd, 2006
mixed by Ivan Palacky in Brno, April 2007
mastered by Toshimaru Nakamura in Tokyo, October 2007
cover design by HUBERO KORORO, 2009
.......................................................................................................................
Price: 10 EUR plus 3 EUR shipping within EU / 4 EUR overseas
.......................................................................................................................
Ordering: !!! SOLD OUT !!!
.......................................................................................................................
Covers gallery: ...........>
.......................................................................................................................
Video: ...........>
.......................................................................................................................
Reviews:

Karel Kouba - týdeník A2:

V naší vlasti téměř neexistuje scéna volné improvizace. To souvisí s mnoha faktory, počínaje historickou absencí tradice freejazzové improvizace. Čestnou výjimkou je brněnský hudebník Ivan Palacký, který se po rozpuštění kapely Sledě, živé sledě začal věnovat právě tomuto subtilnímu okrajovému žánru, jdoucímu mimo všechny módní vlny a tepajícímu nenápadným, zato velmi pestrým životem. První nahrávka, vydaná u hudebníkova labelu Uceroz, zachycuje zdařilou improvizaci s německou hráčkou na vnitřní klavír. Palacký (více A2 č. 9/2006) tradičně rozeznívá svůj vlastnoručně vyrobený nástroj, amplifikovaný pletací stroj Dopleta 160, který v kombinaci s jinými předměty slouží k vytváření téměř neslyšných tónů, jako generátor šumu nebo třeba jako dechový nástroj. Skvělým analogonem povahy hudby je už obal disku, při jehož vzniku hraje podstatnou roli posluchač a náhoda – po odtrhnutí papírového pruhu uzavírajícího digipack se z patrony skryté v obalu vylije inkoust a skrze lícovou stranu prosákne modrá kaňka. Taková grafická úprava je nejen efektní, ale je také opravdu hezká a z každého CD činí originál (galerie obalů je na internetových stránkách vydavatelství). Oba hudebníci zacházejí se zvuky skromně, ale přitom v rámci svých hudebních rozmluv vytvářejí neustálý, poutavý děj. Ten má místy podobu rozjímavého skládání zvuků a ohleduplného čekání, jinde zhoustne a nabude na intenzitě elektronickým vrněním nebo náhlým zadrhnutím na struně klavíru. Pozoruhodné album.

........................................................................................................................................................

Guillaume Belhomme - leson du grisli, January 2010:

Lorsque l’on ouvre pour la première fois la boîte qui renferme Pappeltalks, une encre violette est libérée et se répand sur la couverture : première forme inattendue donnée à cette collaboration d’Andrea Neumann (sortie de Phosphor mais pas du ventre de son piano) et Ivan Palacky (machine à coudre amplifiée).

De son étrange instrument, Palacky actionne le mécanisme et commande le battement sur lequel Neumann réagira à l’intérieur de son piano : faibles drones et expérimentations miniatures, cordes pincées et manipulations stéréophoniques, composent ainsi la bande-son de longs mouvements sonores hésitant entre musique concrète et improvisation expérimentale. Plus subtilement que pourrait le laisser penser l’énoncé de l’expérience (et surtout l’instrument de Palacky), Pappeltalks révèle une musique d’intériorités multiples et concentrées – comme souvent avec Neumann.

........................................................................................................................................................

Thomas Millroth - Soundofmusic:

å Pappelallee 5 i Berlin händer ständigt märkliga saker. I samma trappuppgång bor Axel Dörner, Andrea Neumann, Magda Mayas och Tony Buck. Neumann påminde oss ju om detta i en av hennes senaste utgåvor, ”Innenklavier”, där grannarnas göranden och låtanden spelade en viss roll för ljudbilden.

På denna märkliga skiva har hon fått besök av Ivan Palacký från Brno. När hon bänkat sig vid sitt inside piano, har han riggat upp och förstärkt en stickmaskin av märket Dopleta 160.

Tillsammans gjorde de fem stycken Pappeltalks, ett slags lågmälda samtal via de udda instrumenten. Ljuden svirrar och susar ganska dämpat. Jag tror knappast att de den där dagen i september 2006 störde någon av de musikaliska grannarna. Palacký drar igång repetitiva ljud, snurrande rörelser, metalliska klanger. Neumann är som alltid mästerlig i sitt passningsspel; hon punkterar, förstärker och bryter ibland igenom med överraskande tonbildningar. Där finns vaksamhet in i de minsta mikrotoner. Ljudbilden är alltid föränderlig och överraskande. Ingenting av den vanliga reduktionismens sjukdomar drabbar denna fräscha musik.

Skivan är en specialutgåva i 60 exemplar. Fodralet är specialgjort av de tjeckiska formgivarna i Hubero Kororo. Då albumet öppnas uppstår plötsligt en förunderlig bild på framsidan, som är olika i varje exemplar.
Det är på alla vis en skiva som visar var skåpet ska stå!

........................................................................................................................................................

DW (Dan Warburton) - Paris Transatlantic magazine, Autumn 2009:

I don't know if the city authorities in Berlin go around putting up blue plaques British Heritage-style on walls to indicate where famous people once lived and worked in the German capital, but it looks as if Andrea Neumann is lobbying hard for one at Pappelallee 5, since this is the second album this year whose title refers specifically to her home address in Prenzlauer Berg. On Pappelallee 5 itself (Absinth), her neighbours, including trumpeter / partner Axel Dörner, make cameo appearances (well sort of all you hear them from a distance), but on Pappeltalks, originally recorded just over three years ago and mixed and mastered the following year, she's joined by Ivan Palacky, playing.. an amplified Dopleta 160 knitting machine. And very good it sounds too - though I'm not always 100% sure which sounds are being made by Palacky and which are coming from Neumann's customised inside piano - there's much to enjoy in these five spacious, attentive improvisations. I wonder though why they opted for the gimmicky packaging (be warned: you have to rip the disc open, revealing a small string, which, when pulled, bursts a pocket filled with of ink hidden inside the package, creating your very own personalised purple smudge on the otherwise white cover - make sure you aren't holding the damn thing too tightly when you do, as you might end up like I did with ink all over your hands.. damn, I wish I had another one) - maybe it's to deter people from trying to sell off used copies. No danger of that as far as I'm concerned: firstly because my own now looks a real bloody mess, and secondly because the music is too damn good. Check it out (with gloves on).DW

........................................................................................................................................................

Pavel Klusák - His Voice magazine 5/2009:

Improvizátor Ivan Palacký se v poslední době chopil organizátorské aktivity, i když jen decentně – vlastně především pro zachování kontinua své tvorby, v níž je u nás (jakožto víceméně jediný volný improvizátor, navíc aktivní mezinárodně) drsně sám. Pořádá volný cyklus domácích koncertů (mj. s rakouským cellistou Noidem) a Pappeltalks jsou prvním titulem jeho labelu Uceroz (šifra pro učesán / rozcuchán). Nezbytně nutná je zmínka o pronikavě nápaditém designu, jímž grafická skupina Hubero Kororo dost přesně navázala na improvizační princip. Při otvírání alba musíte odtrhnout pásku, která, jak vzápětí zjistíte, uvnitř obalu protrhne kapsli s tuší, takže na titulní bílou plochu se rozlije kaňka. Obálka každého exempláře tím pádem vypadá jinak, galerii viz na stránkách labelu.

Je relativní, zda v duu Palackého s etablovanou hráčkou na vnitřek klavíru Andreou Neumann lze slyšet „málo“ či „moc“. Je to pochopitelně abstraktní dvojhlas, pět tracků však věru neinklinuje k žádnému redukcionismu a některé sekvence jsou dost akční. Drobné i ostřejší šumy mají akustický i elektronický původ, Neumann hodně manipuluje s mixem, vytváří zpětné vazby a modulované zvuky. Palacký hraje různými technikami na svůj klasický pletací stroj, někdy umí palčivě načasovat jediné brnknutí, jindy nátlakově kumuluje zvuk až k hranici noisu. Namísto atmosféry akustického jam sessionu se rozpoutávají mechanické tiché tlukoty, smyčky, zvuky motorků – úhrnem jakási mikrostrojovna, jejíž drobné aktivity se organicky popínají po volně stavěných plochách od šesti do čtrnácti minut.

Z titulu, jaký je tenhle, lze odečíst dobrou kondici hráčů při setkání. Nemůže ale odpovědět na otázku, která se mi zdá podstatná: zda je současná improvizace stojatou vodou, jejíž hladina občas šplouchne a nikam neplyne, nebo zda dochází k nějakému „sebeuvědomování“ žánru a scény. Zda se styl Neumannové a Palackého s uplývajícími léty zaostřuje nebo posouvá a zda po původním instinktivním přimknutí k volné improvizaci přichází vývoj coby uvědomělejší potvrzení, že tahle nemotivovaná, nepointovaná tvorba nové poetiky skutečně sedí coby kreativní reakce na dnešní svět. Je jasné, že čím silněji se u nás nová improvizace uchytí, tím intenzivněji půjde diskuse na podobná témata dopředu. No, máme co dělat.
........................................................................................................................................................
Brian Olewnick - Just Outside: A fine, strong set of duos from 2006-07 with Neumann at the inside piano and Palacký on his amplified knitting machine, I take it a Dopleta 160 model. I've been curious about this the handful of times I'd previously come across his work--I guess this is it: (picture of Dopleta)

It does generate a wonderful range of sounds, buzzing to clattering and much between. Of course, that's of less import than the coordination between the two musicians and these talks are marvelously cohesive, sounding as one. You can, on occasion, pick out the resonance of the strummed piano wire but it weaves perfectly amongst the aural skeins of the Dopleta. Calm in pace but aboil with activity, these talks reveal new thematic connections on each listen. Both players give the sense of being very intent, very concentrated, paying great attention to where the music wants to go--harsh when it needs to be, sedate as well--maintaining a spacious but firm kind of control. The disc is also arranged quite well, the final Pappeltalk a kind of summation, a very rich 15 minutes worth of delicious granules, deep thrums and delicate plucked tones; very Roweian. Excellent work, get it.

Oh and I won't mention anything about the cover on the small chance that someone will be as surprised as I was.

........................................................................................................................................................
Richard Pinnell - The Watchful Ear: ...some thoughts on a couple of CDs I have been listening to today- Pappeltalks is the name of a five track duo recording by Andrea Neumann and Ivan Palacky and released on Palacky's own, new Uceroz label...

When you first set eyes on the sleeve design it looks like a plain white digipack package with just the musicians names and the album title printed on the front. the when you try and open it you realise the end that is normally open is sealed by a perforated strip of card. Instructions are written to pull the strip away to open the package. When you do so, a thin cord attached is pulled, which when snapped away releases what must be a small envelope of blue ink hidden within the front cover of the digipack, sealed within the card. When released, the ink spreads out from within the card to create a pattern on the front cover, that is in theory different on each copy of the release. Mine created a kind of Roschasch design until I stood the digipack on its end to dry and one dribble of ink ran downwards at the end for a moment.

Of course, none of this makes any difference to the music, but this is a nice idea, a bit of a gimmick maybe but a good one that allows each sleeve design to be interactively (I hate that word) different. One word of warning, although the ink doesn't just splatter everywhere it is wet to the touch for a while so don't open the package near any light coloured clothing. I was warned in advance, don't say you weren't!

The music is very good, if never actually superb. Neumann plays her now very familiar inside piano, and Palacky plays an amplified Dopleta 160 knitting machine. Yes, a knitting machine. Really though if I hadn't known this in advance I would quite happily accepted that he was playing "amplified objects" or some kind of percussion. There is a slightly industrial feel to the music, an occasionally mechanical shuddering and scraping, with both musicians working with quite a dry, colorless set of sounds, but making up for this with quite a wide dynamic range. Each of the five pieces has a slightly different tone to it, ranging from choppy interplay to soft, purring drones. It is often hard to tell who is making which sound, but the interplay between the two is nice, with soft sounds coming from one when the other is rougher, and plenty of space is left, never really silence as such, but room for the music to breathe.

My favourite track by some distance is the fifth Pappeltalks 5, which is the calmest, quietest and most beautiful of the bunch and the only track here to make use of any of the piano's tonal possibilities, as plucked strings are gently wafted over Palacky's gently fizzing drones. Pappeltalks is a nice disc, very much in the Berlin tradition, a good listen throughout with one or two really lovely moments along the way, the first of which comes before you even put the disc in the CD player.